Een initiatief van

Dr. Goodfood en haar diëtisten leren je koken tegen kwalen

Waddinxveen, Dag van de Diëtist, 19 september 2018 - Soep tegen verkoudheid, een smoothie om je immuunsysteem te versterken of een salade om je lever te ondersteunen – vanaf 22 september worden de recepten van Dr. Goodfood, die de gezondheid gericht ondersteunen, losgelaten op Nederlandse consumenten. Bij de kick-off in twaalf filialen van Ekoplaza zullen diëtisten recepten en informatie aan het winkelend publiek verstrekken om hun gezondheid zelf te verbeteren met verse groente en fruit - dat is namelijk het doel van de Dr. Goodfood campagne.

Dr. Goodfood gaat consumenten in Nederland, Duitsland, Zweden en andere Europese landen via flyers, recepten, sociale media en dieetadvies op de winkelvloer helpen om hun gezondheid te verbeteren moet voeding, zowel in supermarkten als natuurvoedingswinkels. Het gezicht van Dr. Goodfood is Anna Kruyswijk - van der Heijden, die in haar artsenpraktijk 30 jaar lang voedingsadviezen verstrekte aan patiënten, en tegenwoordig haar kennis deelt via onderwijs en boeken als "Eenvoudig gezond (2013)". De campagne wil ook diëtisten in het zonnetje zetten als de helden van pro-actieve gezondheid.

De Dr. Goodfood campage is opgezet door Nature & More in samenwerking met Anna Kruyswijk, Ekoplaza, het Groente & Fruit Huis, Nationaal Actieplan Groente en Fruit, Bionext, Steffi Haaze en diverse andere diëtisten.

Toegepaste recepten met groente en fruit
Dr. Goodfood richt zich specifiek op groenten en fruit, omdat slechts 2% van Nederlanders daarvan voldoende eten, terwijl ze zeer grote gezondheidsvoordelen bieden. Behalve vezels, vitaminen en mineralen bevatten groente en fruit namelijk fytonutriënten zoals sulforafanen, polyfenolen, flavonoïden en curcuminoïden, organische verbindingen die alleen door planten worden geproduceerd. Daarvan is pas sinds een jaar of vijftien bekend hoe groot hun invloed is op ons immuunsysteem en ziektewerend vermogen.

Om de consument bij de hand te nemen ontwikkelde arts Anna Kruyswijk speciaal voor de campagne tien nieuwe recepten, gericht op concrete doelen zoals het verbeteren van de weerstand, detox of het bestrijden van kwalen, waarbij ze zich baseerde op gepubliceerd onderzoek.

Tamara de Weijer, huisarts, tv-bekendheid en auteur van het boek "Eet beter in 28 dagen", is enthousiast over de campagne: "Het effect van groente, fruit, beweging en ontspanning op de gezondheid is zo groot, dat steeds meer artsen een gezonde leefstijl voorschrijven. Dr. Goodfood brengt dit inzicht naar het winkelschap, de plek waar de consument uiteindelijk beslist wat hij eet."

Leefstijl op recept

Eosta, Europees distributeur van biologische groente en fruit, nam het initiatief tot vorming van de Dr. Goodfood coalitie. Directeur Volkert Engelsman legt uit waarom: "Miljoenen mensen staan tegenwoordig op een pillendieet terwijl ze meer gebaat zouden zijn bij een leefstijl op recept. Vereniging Arts en Voeding durft dit hardop te zeggen, en Anna Kruyswijk zei dat al veertig jaar geleden. Groente en fruit speelt hierbij een hoofdrol. Dat betekent een verantwoordelijkheid voor onszelf en voor andere organisaties die met voeding werken, om consumenten de kennis aan te reiken waarmee ze een bewuste en gezonde keuze kunnen maken."

Coalitiepartner Ekoplaza wil de consumenten bereiken op de plek waar de beslissingen genomen worden, in de winkel. Geert-Jan Smits, formulemanager van Ekoplaza: “Wij vinden het heel belangrijk dat onze klanten weten wie hun eten gemaakt heeft, dat het is gemaakt in harmonie met de natuur, en dat voeding in directe relatie met onze gezondheid staat. We zijn er groot voorstander van om kennis op de winkelvloer te delen. Daarom omarmen we het initiatief van Dr. Goodfood van harte.”

Praktisch informatie en uitnodiging

In twaalf Ekoplaza-vestigingen verspreid door het land wordt op 22 september tussen 12.00 en 15.00 uur het ‘Dr. Goodfood winkelspreekuur’ gehouden. Tijdens dit winkelspreekuur vertellen gediplomeerde diëtisten in doktersjassen met paarse stethoscopen over de met onderzoek onderbouwde gezonde eigenschappen van verse groenten en fruit, en staan het winkelend publiek te woord. Een overzicht van de winkels en diëtisten vind je hier.

De officiële aftrap van de campagne vindt plaats in de Ekoplaza op de J.P. Heijestraat 105-109 in Amsterdam. In deze winkel zullen Anna "Dr. Goodfood" Kruyswijk, initiatiefnemer Volkert Engelsman van Eosta/Nature & More en diëtist Steffi Haazen aanwezig zijn om pers en belangstellenden te woord te staan.

Interview met Anna "Dr. Goodfood" Kruyswijk

Wilt u meer weten over de visie, achtergrond en kennisbronnen van Anna Kruyswijk, waarop de campagne is gebaseerd, kijk dan op de website www.drgoodfood.org voor een diepte-interview met Anna Kruyswijk en een bronnenlijst. In het interview legt Kruyswijk o.a. uit hoe de recepten tot stand kwamen, en waarom ze persoonlijk een grote voorkeur heeft voor biologische voeding.

Dr. Goodfood is een initiatief van Eosta en de Dr. Goodfood coalitie. Eosta – met Nature & More als consumentenmerk – werd in 1990 opgericht en groeide in 28 jaar tijd uit tot een leidende distributeur van biologische groente en fruit, met leveranciers in zes continenten en afzet in heel Europa, de VS en Hongkong. Oprichter Volkert Engelsman werd in 2017 gekozen tot Nr 1. In de Trouw Duurzame Top-100 en hield op 4 september de Duurzame Troonrede.

EINDE BERICHT

Eosta / Nature & More - Michaël Wilde